Йдемо на бібліотечний урок

Перше знайомство з бібліотекою

Урок-екскурсія для учнів 1 класу
Мета: дати учням поняття: бібліотекар, читач; познайомити з правилами користування бібліотекою, різноманітністю книг у бібліотеці; залучити учнів до читання книг; виховувати любов до книги і бережливого ставлення до неї.
Обладнання: В бібліотеці організовані виставки книжок для першокласників.
Бібліотека підготовлена до зустрічі нових гостей – читачів.
Хід уроку: 
1.   До учнів звертається бібліотекар:
  Сьогодні, діти, ви прийшли в кімнату, на дверях якої написано "Бібліотека”. Бібліотеку часто називають будинком, в якому живуть книги. Дійсно, тут у нас багато книг, кожна стоїть на полиці і чекає, коли її візьмуть і прочитають. У багатьох з вас вдома є свої книги, які ви вже прочитали. Давайте згадаємо, які книги ви вже знаєте. (Діти називають книги).
   Так, це дуже цікаві книги, вони є у нашій шкільній бібліотеці.
(Бібліотекар показує декілька книг і розповідає про них дітям).
    У бібліотеці книги видають читати додому.  Не надовго – на тиждень чи два. Книжечки радіють. Вони люблять мандрувати з школярами, знайомитися з новими читачами. Деяким книжкам сподобалось у гостях. Їх бережно обгортали, між сторінками клали яскраву закладку, щоб швидше знайти останню прочитану сторінку. Відпочивали вони на чистих столиках і в шафах. Ось які вони, подивіться! (Демонструє чистенькі книжечки).
     Але кільком книжечкам жилося погано. "Мене ногою під диван запхнули” (говорить одна книжка). "Мені сторінки пом’яли” – друга книжка. "Мене брали брудними руками і тепер я така негарна” – каже третя книжка.
(Ці слова говорять діти, що тримають в руках порвані, пошарпані книжечки).
Отож, щоб подібне не трапилось з вами і вашими книжечками, потрібно завжди бути з книгами охайними.
    Запам’ятайте такі правила (говорять старші діти):
·        беріть книжку лише чистими руками;
·        не перегинайте книжку – від цього випадають її сторінки;
·        не кладіть у книгу олівці та інші предмети, щоб не рвалися обкладинки;
·        не загинайте сторінки, а користуйтесь закладками;
·        не читайте під час їди;
·        щоб книжка була чистою і довго вам служила, обгорніть її.
1.     А зараз проведемо екскурсію по бібліотеці.
В нашому книжковому сховищі є багато різних та цікавих книжок. Всі вони розставлені на стелажах за темами. Ось книжечки, які рекомендовані для читання саме вам – першокласникам.
(Далі учні проходять по читальному залу).
  3. Бібліотекар наголошує на призначенні читального залу, розповідає про правила користування бібліотекою, правила поводження в бібліотеці та режим роботи. Ось у нас висить плакат, на якому написані правила користування нашою бібліотекою. Постарайтесь їх запам’ятати.
(Бібліотекар читає правила, діти за ним повторюють).
4.           Читання уривків із казок учнями 7-8 класів.
(Діти розміщуються в читальному залі і слухають читання казок, оповідань, віршів).
А тепер давайте пограємо в гру "А – ну  відгадай”. Слухайте уважно!..
(Проведення вікторини по українським народним казкам).
Більшість із вас правильно відповідали на запитання. Коли ви станете читачами бібліотеки, будете читати багато книг, то обов’язково запам’ятовуйте їх назви та авторів. Ми часто будемо грати в літературні ігри.
Зараз я вам покажу ілюстрації до кращих дитячих книг, а ви спробуйте згадати, з якого це твору...
5.     Підсумок екскурсії. (На згадку про перше відвідування бібліотеки бібліотечний актив дарує першокласникам закладки).
 - Бібліотека чекає з радістю вас. До нових зустрічей!
Домашнє завдання: Виготовити самостійно закладки до своїх підручників.


Робота з словниками та довідниками

         Урок для учнів 5-6 класів
Мета: Показати призначення та використання довідкової літератури при вивченні шкільної програми з більшості шкільних курсів. Охарактеризувати енциклопедії, словники, довідники для учнів.

Обладнання: Дитяча енциклопедія, енциклопедичні словники, мовні словники.

"Книга – стіл думки, за який
  запрошується кожний.”
           (Народне прислів’я).


Хід уроку:
Бібліотекар. На сьогоднішньому уроці мова піде про наших вірних друзів та добрих помічників. А кого можна назвати помічником? Як ви розумієте значення цього слова? Яку роль відіграють в нашому житті  книги? Які вислови про них ви знаєте?
    Дійсно, книга – надійний друг та помічник. Багато поколінь людство сприймає книгу як безцінний дар, створений розумом людини тисячоліття тому. Ви більше знайомі з художньою літературою, але прийшов час ввійти в світ наукової книги. Тому, сьогодні, я познайомлю вас із довідково-інформаційним фондом нашої шкільної бібліотеки, із довідковою літературою.
    А хто з вас не замислювався: чому в морі вода солона, а цукор – солодкий; сніг білий, а кип’яток – гарячий? Де на Землі найхолодніше та найтепліше місце? Скільки зірок на небі? Хто такий Пржевальський? Подібних та інших питань у вас, надіюсь, багато.
    Не соромтесь питати про все, що вас цікавить, що вам не зрозуміло. Запитуйте вчителів та батьків, шукайте самі відповіді в словниках та довідниках. Допитливість допоможе вам оволодіти знаннями, які дуже потрібні людям всіх професій.
    В довідково-інформаційний фонд шкільної бібліотеки входять енциклопедії, словники, довідники. Слово "енциклопедія” взято з грецької мови. В перекладі означає "коло знань”.
Для дітей є спеціально видана Дитяча енциклопедія, серія "Я пізнаю світ”. Вони написані доступною мовою. В підготовці цих видань брали участь відомі вчені, педагоги, письменники та художники. (Дається коротка характеристика пер поговоримо про словники.
    Яку допомогу надають словники? Вони дають нові свідчення з різних областей науки, техніки, мистецтва та літератури, розвивають нашу культуру мови, прилучають до культури народу.Словники надають багато інформації тим, хто постійно ними користується, читає їх. Відомий французький письменник А.Франс писав: "Словник – це весь всесвіт в алфавітному порядку”.
    Якщо добре подумати, словник – це книга книг. Він включає в себе інші книги, потрібно тільки дістати їх з нього. Для цього вам потрібно навчитися правильно користуватись словниками.
    Всі словники діляться на два основних типи: мовні та енциклопедичні.
    Для вас, діти, видано ряд шкільних мовних словників та енциклопедичних довідників. Серед них: орфографічний, тлумачний, фразеологічний, словотворчий, етимологічний, анатомічний, іномовних слів та виразів та ін. словники.  Енциклопедичні словники: юного спортсмена, юного техніка, юного глядача, юного математика та ін.
    Мовні та енциклопедичні словники мають різні мету та завдання. В мовних словниках наводяться відомості, необхідні для розуміння слова, його вживання в мові художньої літератури, в розмовній мові і т. д. В енциклопедичних словниках йдеться про сам предмет, поняття, явища, про призначення тих чи інших приборів та апаратів, принципах їх дії, про вчених, винахідників, героїв війни та праці. Словники складені з цеглинок – із багатьох словникових статей. Кожна стаття розповідає про поняття, яке означається словом. (Звертається увага на короткі граматичні помітки, на передмову, скорочення, вживання в словнику, даються приклади скорочень.)
Загальні поради щодо користування словниками:
1. Слова й статті в словниках і енциклопедіях розміщені в алфавітному порядку. В такому ж порядку розміщені не тільки перші (початкові), а й усі наступні літери.
2. Всі слова в словниках і енциклопедіях подаються в початковій формі.
3. Терміни, які складаються з двох і більше слів, розміщуються таким чином, щоб на першому місці стояло слово, яке несе логічний наголос. Статтю треба шукати або на іменник, або на прикметник. При цьому слід пам’ятати, що назва її поміщається в алфавіті на прикметник, коли він разом з іменником утворюють одне поняття (початкова школа, робітничий клас).
4. Коли в енциклопедіях подаються відомості про вчених, письменників, державних і громадських діячів, то завжди першим стоїть їхнє прізвище (Дарвін Чарльз, Джаліль Муса).
5. Перш, ніж приступити до відшукування слова в багатотомному словнику чи енциклопедії, треба правильно вибрати потрібний том. Для цього спочатку слід подивитись на спинку тому або на титульну сторінку, де написані слова чи літери, що вказують, які слова можуть бути вміщені в даному томі.
6. При користуванні тлумачними словниками чи енциклопедіями треба спочатку мати на увазі, що в кожній статті, яка пояснює дане поняття, воно в подальшому пишеться скорочено (лише початковими літерами).
7. Кожний словник має свою специфіку, і тому перш, ніж ним користуватись, треба обов’язково вивчити принципи його побудови, які подаються в передмові або в спеціальних статтях на початку першого тому.

Практичне завдання.

 .  За допомогою різних словників дати характеристику словам: актив, анотація, проблема, салют, драматургія, джинси.

 . Пиши без помилок. Дати невеликий словниковий диктант: вентиляція, багаж, дельфін, вінегрет, репетиція, директор. В яких випадках ви звертались до орфографічного словника? Яке його призначення?

 . Взяти слова "книга” та "бібліотека”. Як вони характеризуються в етимологічному словнику? (Етимологія – наука про справжнє або початкове значення слова).

Далі охарактеризувати енциклопедичні словники. Показати їх різницю між мовними та енциклопедичними словниками. Звернути увагу на покажчики в кінці словників.

Практичне завдання. Знайти по енциклопедичному словнику характеристику поняття. Наприклад, техніка, театр.

Закріплення. Проведення вікторини "Ми подорожуємо з друзями по словниках”.

Домашнє завдання. За допомогою тлумачного словника пояснити значення слів: супутник, абонемент, абонент, адресат, адресант, коса, монополія.




Знайомство з каталогами.

Робота з каталогами

          Урок для учнів 7-8 класів
Мета: розширити знання учнів про каталоги, їх призначення та принципи будови; навчити ними користуватися.
Обладнання: каталоги: алфавітний, систематичний; каталожна картка.
Заняття відбувається в приміщенні бібліотеки.
   Хід уроку:
Запитання учням:
•    Що таке каталог?
•    Навіщо він потрібен бібліотеці?
    Вступна бесіда. Прийшов час, коли вам необхідно дізнатись без чого не можливе існування бібліотеки. Це – каталог. В перекладі з грецької означає "список”. Бібліотечний каталог – перелік творів друку, які має бібліотека. Каталоги відображають склад та зміст книжних фондів. Існують алфавітний, систематичний та інші каталоги.
•    Що ми маємо на увазі, коли кажемо "алфавітний каталог”?
•    Хто сформулює поняття "алфавіт”? (Відповіді учнів).
    Правильно, в алфавітному каталозі каталожні картки розміщуються в алфавітному порядку імен та прізвищ індивідуальних авторів, найменувань колективних авторів та заголовків творів друку та інших документів.
    Алфавітний каталог дозволяє знайти всі твори одного автора, які є у бібліотеці, різні видання одного й того ж твору.
    Другий вид каталогу – систематичний. В систематичному каталозі каталожні картки розміщуються за областями знань у відповідності з певною системою бібліотечно-бібліографічної класифікації (ББК).
    Систематичний каталог виконує важливу роль при самостійному виборі та пошуку книг, виступає в якості репертуару, який рекомендується для самоосвітнього читання, універсального за змістом та систематизованого по галузям знань. Він – орієнтир у книжковому морі.
В основі систематичного каталогу нашої шкільної бібліотеки – структура таблиць ББК для дитячих та шкільних бібліотек. Якщо фонди дитячої бібліотеки невеликі, то створюється єдиний систематичний каталог. На відміну від алфавітного, який повністю відображає фонд бібліотеки, в систематичному каталозі представлені по можливості тільки останні або кращі видання.
    До систематичного каталогу повинен бути алфавітно-предметний покажчик, який є путівником. В ньому формулюються основні поняття, рубрики, теми та вказується класифікаційний індекс СК. (Далі бібліотекар повинен показати та пояснити зв’язок каталогу та каталожної картки).
    Каталожна картка – це паспорт книги, де відображаються за допомогою бібліографічного опису всі свідчення про книгу, включаючи автора, назву книги, де видана, яким видавництвом, коли, скільки сторінок, ціна. Крім цих відомостей, на картці в лівому верхньому кутку вказують шифр книги – до якого відділу вона відноситься та авторський знак, який визначається за авторськими таблицями, за прізвищем автора книги, а якщо документ без автора – за назвою.
    На полицях книги також стоять в певному порядку. Існують спеціальні поличні роздільники, на яких пишеться який розділ, всередині відділу – за прізвищем автора та авторського знака. (Бесіда супроводжується наглядним показом розміщення книг на полицях).
    Між алфавітним та систематичним каталогами та книжним фондом безпосередній зв’язок. Вибираючи книгу, спочатку звертаємося до каталогу, знаходимо що саме нам потрібно, а вже потім дивимось, шукаємо цю книгу на стелажі та на книжковій полиці.
    Книги необхідно вибирати обдумано і цілеспрямовано, цікавитися тим, що нас оточує.
Практичне заняття.
    Звернути увагу на розстановку книг у фонді. За допомогою алфавітного каталогу знайти дану назву книги.  Підібрати книги за допомогою систематичного каталогу за певною галуззю знань.
Підсумок уроку.
    Закріплення матеріалу (за метою уроку). Запис в зошит теми, мети та основних тез уроку.
Домашнє завдання.
    Вивчити розділи систематичного каталогу.



Комментариев нет:

Отправить комментарий